Att göra egna spel i 3D

För den som vill utveckla egna spel och försöka sig på att göra egna spel finns det en del olika alternativ. Att göra spel i 3D kan vara mer avancerat än att göra nya spel i två dimensioner. Det man behöver göra när man utvecklar spel är att få ihop alla olika delar av spelet till en helhet. Det handlar om musik och ljudeffekter, tredimensionella modeller, grafiska effekter som rök, ljus, dimma eller vattenytor (med krusningar eller vågor till exempel) eller animationer. Många spel har även olika typer av röster och ljud, inspelningar. Spel med en högre budget gör ofta animationer i mellansekvenser med så kallad motion capture, en särskild teknik som fångar riktiga rörelser som människor utför medan de bär dräkter som är synkade med motion capture- utrustning. Gör man ett eget spel så kan man kanske nöja sig med något enklare, utan röster och motion capture.

Ett tredimensionellt spel behöver däremot ofta någon form av animationer, annars blir spelets värld väldigt stel, tråkig och steril. Till och med spel med väldigt enkel och blockig grafik som Minecraft har någon form av enkla, simpla animationer. Animationer är något som gör alla spel mer levande och behövs oavsett om spelen utspelar sig i tredimensionella världar eller på tvådimensionella plan. I sportspel använder man ofta motion capture-utrustning och fångar riktiga spelares rörelser. Men har man en lägre budget får man försöka med att animera sina karaktärer eller andra saker som träd, byggnader, bilar med mera själv.

En spelmotor som man kan använda för att utveckla sina spelprojekt i är den vanliga och utbredda spelmotorn Unity, som är relativt lätt att använda trots att den är kraftfull. En lite svårare och mer komplicerad spelmotor som är oerhört kraftfull är Unreal Engine. Båda dessa spelmotorer, som är marknadsledande och väldigt utbredda, går att ladda hem och testa på gratis men haken är att det kostar ändå i form av att företagen som ligger bakom spelmotorerna har rätt till en del av de intäkter som ett kommersiellt spel senare drar in.